Dzień Dziecka dla internetowej sprzedaży zabawek to jeden z najgorętszych okresów w roku. Celebruje go co drugi Polak, a na prezenty wydamy średnio 240 zł. Niestety znaczna część niespodzianek nie spełni marzeń naszych pociech.
Wartość polskiego rynku zabawek szacuje się na 1,8 mld zł. Prognozy zakładają wzrost o 5% rocznie, a głównym motorem napędowym będzie e-sprzedaż. Według badania „E-commerce w Polsce 2021” Gemiusa artykuły dziecięce i zabawki były ósmą najpopularniejszą kategorią produktów kupowaną online, wyprzedzając m.in. elektronikę.
– Za dynamiczny wzrost sprzedaży zabawek częściowo odpowiada tzw. sharenting, czyli dzielenie się zdjęciami dzieci przez rodziców w mediach społecznościowych. Na wielu takich zdjęciach widzimy zabawki, a to napędza sprzedaż – zauważa Wojciech Kyciak, prezes firmy Bezokularow.pl S.A., której jedną z marek jest wOkularach.pl.
Dla rynku zabawek Dzień Dziecka to najbardziej pracowity czas poza świętami Bożego Narodzenia. Tegoroczne dane Agencja.com, która zajmuje się m.in. obsługą marketingową sklepów e-commerce, pokazują wzrost ruchu na stronach z produktami dla dzieci już od 16 maja. Finalnie sklepy z zabawkami odwiedzane są o ponad 35% częściej w maju niż w kwietniu. Wzrosty powiązane są m.in. z akcjami marketingowymi np. współpracą z influencerami.
– Marki, które mogą pozwolić sobie na szeroko zakrojone akcje promocyjne, z reguły jednak oferują produkty nieco droższe. Ich rozpoznawalność rośnie, sprzedaż również, ale nie wprost proporcjonalnie do liczby odwiedzających – zaznacza Kyciak.
Potwierdzają to dane Agencja.com, które wskazują, że średni czas sesji, czyli czasu spędzanego na stronie, rośnie w maju o ok. 5%. Wniosek? Influencerzy zachęcają do przeglądania produktów w nowym sklepie, klienci szukają inspiracji, ale często odstrasza ich cena.
Rodzice kierują się głosem dzieci…
Podczas zakupów pierwszorzędne znaczenie mają preferencje dzieci. W zeszłorocznym badaniu SW Research dla Allegro aż 70% procent rodziców odpowiadało, że przy wyborze prezentu na Dzień Dziecka kierowało się zdaniem swoich pociech, cena była na drugim miejscu. Jaką część domowego budżetu poświęcamy na zabawki? Badanie Providenta z kwietnia tego roku pokazuje, że Dzień Dziecka obchodzi co drugi Polak, a średnio z tej okazji wydamy 240 zł. Co czwarta osoba deklaruje, że na prezenty przeznaczy do 100 zł. Dla porównania według Ipsos walentynki świętuje 64% ankietowanych, ale aż 42% osób wyda z tego powodu tylko do 100 zł.
– Dzień Dziecka budzi w nas mnóstwo dobrych skojarzeń: czułość, miłość, śmiech. Pozytywna natura tego święta, to dobra okazja do promocji i działań ocieplających wizerunek, np. akcji charytatywnych – mówi Wojciech Kyciak. – W przypadku takich świąt szczególnie stawiałbym na jakość i długofalową współpracę kosztem ilości i szybkiego zysku. Jakością przekonajmy klienta, że prezenty co roku można u nas kupić w ciemno – doradza.
… ale nie trafiają z prezentami
Według raportu z 2020 r. kampanii „Słodka równowaga” Związku Producentów Cukru wśród najbardziej oczekiwanych prezentów na Dzień Dziecka są: sprzęt elektroniczny (34%), gry komputerowe (27%) i słodycze (26%). Wbrew deklaracjom rodziców, że kierują się przede wszystkim marzeniami dzieci, produkty te otrzymuje odpowiednio 9, 8 i 18% najmłodszych. Najpopularniejszym prezentem kupowanym przez rodziców są książki – otrzymuje je 25% dzieci, ale tylko 12% z nich przyznaje, że chciało książkę. Znaczna różnica między wyborem dzieci a rodziców występuje też w przypadku odzieży, sprzętu sportowego i gier planszowych. Co czwarte dziecko otrzymuje pieniądze i co najważniejsze są one zadowolone z decyzji rodziców.
Kto powalczy o uwagę dzieci
Szczegółowe dane z maja Instytutu Monitorowania Mediów pokazują, że w wśród producentów zabawek, największymi reklamodawcami są: LEGO, MGA Entertainment, Mattel i Magic Box Toys. Łącznie odpowiadają za ponad połowę wydatków na reklamę zabawek dla dzieci w Polsce. Większość nakładów poświęcono na reklamy telewizyjne – najwięcej zarobiły stacje TVP ABC, Cartoon Network i TV Puls 2, razem mające ponad 75% wpływów. Na rynku reklamy dla dzieci w Polsce wyraźnie odstają telewizyjni giganci jak TVN i Polsat. W kwietniu i maju br. rynek reklamy zdominowały produkty z kategorii zabawki, za nimi uplasowały się klocki, trzecie miejsce zajęły lalki. W maju najbardziej wzrosły wydatki reklamowe LEGO, co tłumaczy dobry wynik klocków.
Ostatnie wpisy:
- Bankowość dla najmłodszych i nie tylko! Małe kroki, wielkie oszczędności razem z Bankiem Pekao S.A.
- Ceny we Włoszech – Ile kosztują wakacje w Wenecji?
- Bezpieczne Inwestycje w Czasie Globalnych Konfliktów: Przewodnik dla Rodzin w Polsce
- Wybieramy najlepszy dekoder! Który będzie pasował do twojego telewizora?
- Dni wolne od pracy w 2024 roku w Polsce i Europie
Informacja prasowa pochodzi od Bartłomiej Kwapisz z agencji Lightbe – a tech PR