Dzisiaj w Stanach i na wyspach słynny Black Friday – dzień wielkich wyprzedaży, które rozpoczynają przedświąteczny szał zakupów. Polak choć oszczędny – kupować też lubi. Ile wydamy w tym roku na święta i w jakich sklepach? Polak na zakupach – czego nie potrafimy sobie odmówić i jakie będziemy kupować prezenty – o tym już za chwilę.
Black Friday
To dzień, w którym Amerykanie zaczynają “polować” na mega wyprzedaże. Czasami w tv czy interencie można zobaczyć obrazki, gdzie dzikie tłumy szturmują sklepy głównie z elektroniką. Tutaj słowo – polowanie – nabiera pierwotnego znaczenia 🙂 Obniżki po kilkadziesiąt procent rzeczywiście są kuszące. Ze specjalnych ofert można także skorzystać przez eBaya i Amazon. Na wyspach – w Anglii i Irlandii również niektóre sklepy biorą w tym udział (m.in. Argos, Amazon, Tesco, Lidl, Aldi ). Można niektóre rzeczy kupić w specjalnej promocji. Tu podaję link dla zainteresowanych, w którym uwzględniono chyba wszystkie możliwe sklepy w UK biorące w tym udział: link.
Do Polski także powoli dociera ten zwyczaj, choć oferty nie są zapewne aż tak oszałamiające jak w miejscach opisanych powyżej. Więcej szczegółów na temat sklepów w Polsce biorących udział w promocji znajdziemy na stronie www.black-friday.pl . Trzeba jednak zachować czujność, bo czasami te niby wyprzedaże wcale nie są takie okazyjne – nie raz obniżki okazują się normalną ceną danego produktu w innym sklepie. Więcej na temat pułapek marketingowych znajdziesz u mnie w tym wpisie: ruszamy-na-wyprzedaze. Po czarnym piątku będzie Cyber Monday – poniedziałek wyprzedaży internetowych oraz typowo w Polsce – Dzień Darmowej Dostawy, który wystartuje 1 grudnia we wtorek. Szczegóły pod adresem: www.dziendarmowejdostawy.pl.
Polak na zakupach oszczędny
Z badań TNS Polska wynika, że Polacy do zakupów podchodzą z dużym rozsądkiem. 70% z nas dobrze wie, co chce kupić, zanim jeszcze wejdzie do sklepu. Staramy się unikać zakupów pod względem impulsu. Na pierwszym miejscu stawiamy cenę a później jakość. Ponad 80% zakłada właśnie cenę jako najważniejszy punkt decydujący o zakupie. Najmniej znaczy dla nas opakowanie oraz bezpieczeństwo dla środowiska. Niemal połowa Polaków zwykle kupuje towary wysokiej jakości, ale tylko wtedy, gdy są one dostępne również w przystępnej cenie. 3/4 badanych Polaków jest zdania, że w Polsce można kupić dobrej jakości produkty za dobrą cenę. Z kolei agencja PBS w tegorocznym raporcie wykazała, że Polacy przy zakupach spożywczych najczęściej wybierają Biedronkę, Lidla i Tesco
94% Polaków robi zakupy w sieciach handlowych, z czego ponad 80 % wybiera Biedronkę, Lidla i Tesco
Polak na zakupach przed świętami
W tym roku święta mają być oszczędne a prezenty praktyczne.
Większość z nas zrobi zakupy w tańszych sklepach i kupi tańsze oraz bardziej użyteczne prezenty. Prawie połowę budżetu badane osoby chcą przeznaczyć na zakupy spożywcze. Mimo, że Polacy mają oszczędne podejście do tematu świąt, jak wskazują badania:
Przeciętny polski konsument planuje wydać w tym roku na święta 1282 zł
Kiedy będziemy kupować prezenty? Prawie połowa osób chce to zrobić pomiędzy 1.12 – 15.12. Prawie 1/3 badanych zostawia to na ostatnią chwilę. A co najbardziej chcielibyśmy postać na gwiazdkę? Jakie są najbardziej popularne prezenty?
Lista pożądanych prezentów w 2015 r
- Książki 46%
- Pieniądze 38%
- Kosmetyki i perfumy 32%
- Biżuteria i zegarki 27%
- Ubrania/buty 25%
- Laptop/komputer 24%
- Podróże 21%
- Słodycze 21%
- Płyty DVD 20%
- Bony zakupowe 20%
Według agencji Delloite
Polak lubi słodycze
Niestety większość z nas nie wyobraża sobie życia bez cukru, ani prezentów bez słodyczy 🙂 Gdyby to dotyczyło tylko świąt, pewnie nie byłoby tak źle. Jednak w Polsce 1/3 badanych Polaków spożywa codziennie słodycze, niektórzy nawet kilka razy w ciągu dnia (!) Najczęściej są to osoby w wieku 35 a 54 lat z mniejszych miejscowości. W dużych i średnich miastach tych osób jest mniej. W spożywaniu słodyczy niewielką przewagę mają kobiety. Mamy coraz większą świadomość złego wpływu cukru na nasze zdrowie, dlatego coraz częściej sięgamy po niby tzw. zdrowsze przekąski – ciastka czy batony zbożowe. Dzięki temu, że nie możemy się oprzeć słodkiemu podjadaniu, rynek słodyczy w polsce wyceniany jest na 12,7 mld. zł! ( Badania na temat rynku słodyczy przeprowadzone przez KPMG)
Ja osobiście jeszcze nie wiem, co kupię na prezenty 🙂 Wydaje mi się jednak, że praktyczny aspekt będzie u mnie na pierwszym miejscu (chyba jak zawsze). Czasami ciężko oprzeć się atmosferze, ale to przecież właśnie o to w tym wszystkim chodzi. Marketingowcy już o to dbają odpowiednio. Ja się jednak nie daję – to ja mam łapać promocję, a nie ona mnie. A Wy już macie jakieś pomysły na prezenty i świąteczne zakupy? Czy jesteście w tej 1/3 badanych zostawiających zakupy na ostatnią chwilę?
Udanego Dnia!
Diana
P.S. I być może udanych łówów z okazji Black Friday 🙂
W artykule wykorzystałam poniższe badania:
TNS Polska (Zakupy po polsku – wrzesień 2015)
PBS Loyalty Benchmark (Spożywcze sieci handlowe)
Delloite (Zakupy świąteczne 2015)
KPMG (Rynek słodyczy w Polsce)