Zastanawiałaś się kiedykolwiek jaką jesteś klientką? Kupujesz spontanicznie, czy raczej podejmujesz długo decyzję? Poznaj dzisiaj 6 typów klientów i sprawdź, do którego rodzaju najlepiej pasujesz. To pomoże ci lepiej zrozumieć twoje decyzje.
Jesteśmy różne, więc nasze decyzje też podejmujemy na wiele sposób. Niektóre z nas kupują bez szczególnego namysłu, a niektóre potrzebują wielu analiz do podjęcia decyzji. Ogólne cechy, odpowiadające za nasze podejście do zakupów, można przypisać do 6 typów klientów. Zapoznanie się z nimi pomoże ci zrozumieć siebie, a być może także zachowania twoich klientów.
6 typów klientów i ich cechy.
- Pani „zawsze zdecydowana”. Zawsze wie, czego chce i ciężko ją przekonać do zmiany zdania. Jest konkretna. Przedstawia sprzedawcy swoje oczekiwania, podaje często kwotę i jeśli oferta spełnia jej warunki, to bierze ją od razu. Nie obchodzą jej inne wartości danego produktu, żadne dodatkowe informacje, bo skupia się na własnych potrzebach. Jeśli chce kupić różowy smartfon z dobrym aparatem do robienia zdjęć i znajdzie taki, to już reszta jego szczegółów nie będzie ją interesowała. Jeśli jednak w danym miejscu nie otrzyma takiego telefonu, to choćby prezentowano jej dwadzieścia dużo lepszych modeli, to i tak żadnego nie kupi. Musi być różowy i musi mieć dobry aparat. Pójdzie więc szukać dalej i nie spocznie, póki takiego nie znajdzie.
- Pani „zawsze na nie”. Jest apatyczna i obojętna na jakiekolwiek próby sprzedażowe. Zaneguje wszystko, co tylko sprzedawca chce jej sprzedać. Zawsze doszuka się dziury w całym. Jeśli nie chce czegoś kupić, to choćby proponowano jej złote góry i 5 gratisów przy okazji, będzie na nie. Jej ulubione odpowiedzi to: „A po co mi to?”,”Ja i tak nie potrzebuję”,”Nie mam na to pieniędzy”,”Nie mogę tego kupić, bo nie”. Są to często tylko wymówki, które stosuje na każdym kroku bez większego namysłu – nie chce poznać nawet zalet, bo z góry nie jest niczym zainteresowana.
- Pani „przyjaciółka”. Do zakupów podchodzi bardzo racjonalnie i zawsze w sposób poparty opiniami innych ludzi. Prawie nigdy nie podejmuje samodzielnie decyzji. Przed zakupem danej rzeczy, potrzebuje akceptacji. Potrafi zadzwonić do mamy, męża, przyjaciółki i siostry, żeby poznać ich zdanie na ten temat. Będzie szukać opinii i potwierdzenia słuszności zakupu. Nie kupi też nic od osoby, która nie wzbudza jej zaufania i nie nawiąże z nią przyjacielskich stosunków. Najbardziej ceni opinię innych osób oraz relacje międzyludzkie. Dlatego często kupuje tylko popularne rzeczy, w miejscach lubianych przez nią i przez większość osób. Kupowanie w jej przypadku to proces wielu pytań i długich pogaduch ze sprzedawcą.
- Pani „konkret”. Ta klientka jest zupełnym przeciwieństwem „przyjaciółki”. Ją nie interesują żadne ciepłe relacje ze sprzedawcą i nie potrzebuje aprobaty środowiska do podjęcia decyzji. Jest zorientowana na cel, niecierpliwa i bezpośrednia. Interesuje ją tylko końcowy rezultat i korzyść z zakupu, jaka się na niego przekłada. Nie kupi zatem niczego, co nie wiąże się z realizacją jej celu, ale kupi za to wszystko, co tylko szybko ułatwi jej jego osiągnięcie. Nie lubi marnować czasu, więc decyzje podejmuje szybko i zawsze na podstawie konkretnych informacji skierowanych w jej cel.
- Pani „pochopna”. Jest typową ekstrawertyczką, wśród ludzi czuje się jak ryba w wodzie. Potrafi być osobą praktyczną i często kupuje z myślą o innych. Ważne są dla niej opinie innych osób oraz ich potrzeby. Głównie tym kieruje się podczas swoich zakupowych decyzji. Lubi chwalić się swoimi osiągnięciami oraz swoich bliskich, więc lubi nawiązywać relację ze sprzedawcami, którzy tego słuchają, ale którzy także potrafią dzielić się swoimi osiągnięciami. Często w głowie buduje się jej obraz pewnego autorytetu, pod którego wpływem dokonuje zakupu. Ponieważ jest osobą otwartą do ludzi, często kierowaną przez emocje, to właśnie pod ich wpływem czasami dokonuje pochopnych decyzji. Potrafi zapominać o szczegółach. Gdy działa pod wpływem emocji, racjonalne myślenie i doszukiwanie się szczegółów, schodzi u niej na dalszy plan.
- Pani „analityk”. To ostatni punkt z 6 typów klientów. Charakteryzuje ją wielka szczegółowość w analizowaniu każdej oferty. Decyzje podejmuje w drodze dokładnej dedukcji. Jako klienta jest bardzo precyzyjna. Nigdy nie podejmuje pochopnych decyzji i nie zachowuje się nieracjonalnie. Nie lubi spontaniczności. Najpierw sprawdza szczegółowo specyfikacje produktów. Musi poznać wszystkie liczby, dane i wszelkie konkrety. Dlatego decyzje podejmuje bardzo długo, po głębszych analizach. Często żąda potwierdzeń na piśmie. Podjęcie decyzji to dla niej strategiczne działanie. Ponieważ jest to u niej ważna czynność, musi być pewna wszystkiego na 100%.
Jakim typem klientki jesteś Ty? Który punkt obstawiasz? 🙂 Podziel się swoją opinią w komentarzu!
Dodaj swój komentarz, będzie mi bardzo miło!
Polub, jeżeli Ci się spodobało. Udostępnij dalej, to daje mi motywację i na pewno będę Ci za to bardzo wdzięczna 🙂
Zapraszam Cię na mojego Facebooka – tutaj
Na mój profil na Instagramie, gdzie wrzucam zdjęcia bardziej od kuchni – tutaj
oraz blogowego newslettera, do którego dokładam gratis – tutaj
Pozdrawiam gorąco!
Diana
26 komentarzy
Wiszę pomiędzy panią konkret i panią pochopną 😀 to wszystko zależy od tego co chcę kupić i w jakim celu jestem na zakupach. Bo jeszcze czasem idę na zakupy towarzysko z koleżanką i wtedy wygrywa czasem pani pochopna. Jeśli natomiast mam jasny cel zawsze dobrze przemyślę zakup i dążę do ideału.
Zdecydowanie Pani Konkret. Szybko, sprawnie i do celu:) Zakupy robię w ciągu 5 minut, jednak dużo więcej czasu poświęcam na określenie tego, co chcę kupić.
Nigdy nie zastanawiałam się nad tym jakim typem klienta jestem. To chyba też zależy od rzeczy jaką kupuję ale zazwyczaj jestem ,,pochpna”
Pozdrawiam
Ja jestem w sumie wymieszana choc czesto bywam analitykiem 😉
Kurczę, sama nie wiem, którym typem jestem… Chyba uprzejmie zdecydowanym. 🙂 Gdzie to zakwalifikować?
To może po prostu zdecydowana. A że jesteś uprzejma, to chyba nie wyklucza jedno drugiego 🙂
To ja jestem panią analityk. Ten typ jeszcze bardziej uwidocznia się u mnie przy kupowaniu materiałów na dom, bo zanim dokonam wyboru, muszę wszystko dokładnie przemyśleć 🙂
pani analityk – to ja! 😀 stwierdzam jednak, że takie podejście ma wiele zalet – przynajmniej rzadko zdarza mi się kupić coś zupełnie bezużytecznego.
Zapewne tak 🙂
Biorąc pod uwagę, że niecierpię zakupów, to zdecydowanie „pani konkret” 😉
A mówią, że wszystkie kobiety kochają zakupy 😉 A tu różnie z tym bywa, także u mnie 🙂
Ja jakoś nie umię się zdecydować. Trochę ze mnie pani konkret, ale i przyjaciółka gdy kupuje ciuchy, a jak trzeba to i analitykiem mogę zostać 🙂
Dla sprzedawców pewnie jesteś ciężkim orzechem do zgryzienia 😉
Oo ze mnie to analityk jak nic. Wyobraz sobie, ze przez 3 miesiace podpisywalem umowe na telefon;) alez to byly dyskusje. Najlepsze jak konsultant mi wylicza cos, co jyz dawno mam policzone na kartce i sie nie zgadzaja wyniki. Pytam wtedy grzecznie jak Pan to policzyl;) zawsze kak tos do nnie dzwoni w celu podpisania umowy, to dwukrotnie pytam czy na pewno jest przygotowany do rozmowy. Zazwyczaj kazdy sie poddawal jak zadawalem pytanie o specyfikacje, ktora nie jest dostepna u nich na stronie. Np kto jest producentem matrycy w danym smartfonie. Zazwyczaj wiedza tylko, ze ma iles mpix i to najwazniejsze… Ehh praca w kontroli jakosci odcisnela pietno na moim mozgu;)
Andrzej – więcej takich klientów i call center będzie mniej dzwonić z nękającymi propozycjami 😉
ja jestem zdecydowanie Pani „konkret”:D
Ja jestem czasami każdą z tych wersji 😉
A u mnie typy ewoluują razem ze mną i rodzajem zakupów:)
Ja też w pewnym momencie chyba ewoluowałam, bo kiedyś uwielbiałam zakupy, a potem mi przeszło na „konkret” 🙂
Trochę ze mnie analityk, a trochę przyjaciółka…Chociaż co raz częściej robię zakupy przez internet i na szczęście nie „męczę” sprzedawców 😉
Ze mnie chyba niezła pani analityk 😉 zawsze czytam wszelkie skłdy produktów czy parametry. Zwykle nic mi one nie mówią, ale po prostu musze to wiedzieć 😀 a jak już wszystko sprawdzę to zamieniam się w panią konkretną i nilt mnie na zmiane dwcycji nie namówi 😉
Pewnie jednorazowy telefon o tym nie przesądza hehe
Ja jestem typem „idź, kochanie do sklepu i kup co tam potrzeba” 😉 Nie za bardzo lubię robić zakupy i mam zazwyczaj problemy z decyzją. Co ciekawe, te problemy znikają, kiedy zakupy robię przez Internet. Ale może dlatego, że w Internecie zazwyczaj wiem co i gdzie chcę kupić.
No to chyba najbardziej pasujesz do numeru 1 🙂
Świetny artykuł, wspaniałe porównania. Jestem zdecydowanie Panią Konkret! 😀
Dzięki Natalia! Do mnie ten typ chyba też najbardziej pasuje 😉