3,5K Pieniądz jest kobietą? Czyli o finansowym podejściu kobiet do wydatków.
Kobiety odpowiadają dziś za ponad 80% decyzji zakupowych w gospodarstwie domowym i jest to trend globalny!
Pieniądz jest kobietą? Czyli o finansowym podejściu kobiet do wydatków.
Stereotypowo kobiety uważane są za te mniej odpowiedzialne finansowo. Mówi się, że kobiety nie znają się na pieniądzach, nie potrafią nimi zarządzać, a zakupy robią nierozważnie. Spotykamy się także z opiniami o płci żeńskiej jako tej słabszej, mniej zarabiającej i uzależnionej od swojego partnera. Do tej pory uznawano podział na branże męskie i żeńskie. Finanse zdecydowanie stanowiły domenę męską. Utarte schematy zawsze istniały i nadal jeszcze funkcjonują w pewnych kręgach.
Kobiety coraz wyraźniej i chętniej przejmują inicjatywę. Wszystkie te ogólnikowe podziały można bowiem wysłać dziś do lamusa. Na porażkę skazuje się ten, kto nie dostrzega zmian społecznościowych i kulturowych. Czas na rehabilitację. Bez kobiet finanse nie istnieją.
Faktem jest, że kobiety stanowią główną siłę napędową gospodarki.
Według danych GUS w Polsce mieszka prawie 20 mln. kobiet. Średnio na 100 mężczyzn przypada 107 kobiet. Statystycznie najwięcej Polek rodzi pierwsze dziecko w wieku 27 – 29 lat. Prawie 40% kobiet ocenia swój stan zdrowia jako dobry, a średnia długość życia kobiet wynosi aż 81 lat.
Według danych GUS w końcu maja 2015 r. liczba bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy wyniosła 1702,1 tys. osób (w tym 874,2 tys. kobiet).
źródło: GUS |
Kobiety żyją coraz dłużej, lepiej dbają o swoje zdrowie oraz wykształcenie. Liczba kobiet bezrobotnych zmniejsza się. Zwiększył się za to statystyczny wiek urodzenia dziecka. Kobiety rodzą dzieci później i rodzą ich mniej. Mają zatem więcej czasu oraz pieniędzy aby myśleć o sobie.
Według raportu GenderFactor najwięcej zakupów robią kobiety w wieku pomiędzy 25-34 lata oraz te po 55 roku życia. Według autorów raportu kobiety w większości chodzą na zakupy z przyjemności, mężczyźni z obowiązku.
Według Daniela Krugera z University of Michigan – mężczyzna robi zakupy w sposób zadaniowy. Za cel obiera sobie wejść do sklepu, kupić i wyjść. Takie zachowanie wynika z ewolucyjnej spuścizny, kiedy myśliwi musieli szybko powracać z upolowaną zwierzyną.
Raport wskazuje również na najważniejsze czynniki wpływające na wybory konsumenckie. Kobiety zaliczają kolejno cenę, jakość oraz wartości reprezentowane przez markę. Zaś dla mężczyzn na pierwszym miejscu jest jakość, potem cena, a na trzecim – rozpoznawalność logotypu.
Kobiety podczas zakupów częściej myślą o innych członkach rodziny, przyjaciołach czy znajomych.
Według agencji Beauty Management:
Kobiety odpowiadają dziś za ponad 80% decyzji zakupowych w gospodarstwie domowym i jest to trend globalny!
Współczesna kobieta chce być piękna oraz rozsądna pod względem wydatków. Według badań przeprowadzonyc przez Aviva aż 26% badanych kobiet chce oszczędzać na konkretny cel – remont mieszkania czy domu oraz podróże. Wiele Polek oszczędza również na dobra trwałe, takie jak meble lub sprzęt RTV i AGD oraz edukację dzieci. Tym samym okazuje się, że kobiety stawiają na pierwszym miejscu dobro wspólne. Na końcu listy znalazły się dobra luksusowe, operacje plastyczne i inne zabiegi poprawiające wygląd.
Kobiety przejmują rolę domowego bankiera. Zapewne dlatego większość z nas bardziej jest zaangażowana w tematykę rodzinnego budżetu. Lepiej planujemy i bierzemy pod uwagę zawsze dobro ogółu. Zwracamy większą uwagę na wydatki. Potwierdzają to również badania GfK na polskich klientach Providenta. Według nich 40% kobiet jest zaniepokojona rosnącymi kosztami życia. Często prawidłowe rozporządzanie finansami jest nie lada wyzwaniem.
Dzięki za przeczytanie mojego posta. Zapraszam do innych wpisów 🙂
Diana
Źródła:
Beautymanagement
Genderfactor
Genderfactor